Uit het jaarlijkse onderzoek van Intrum, European Payment report 2019, komt duidelijk naar voren dat de betalingsmoraal ook in 2019 verder verslechtert. Ondanks de economisch groei en het feit dat men de beleving heeft de “crisis” volledig achter zich gelaten te hebben, blijken we zowel in de Business to Consumer als in de Business to Business markt klanten later te betalen.
De gemiddelde betalingstermijn voor consumenten is 23 dagen, hetgeen 22 dagen was in 2018. Bedrijven betalen hun rekeningen gemiddeld na 40 dagen, een stijging van 6 dagen in vergelijk tot de betaling na 34 dagen in 2018. De publieke sector betaalt na 42 dagen, in vergelijk tot 40 dagen in 2018. Dit geeft aan dat de slechte betalingsgewoonten van zowel bedrijven als de publieke sector verder verslechteren en dat ondanks alle maatregelen er dus kennelijk geen verbetering optreedt in de betalingsmoraal binnen Europa.
De meeste Europese landen hebben een periode van economische groei gezien, maar er verschijnen wolken aan de horizon. Bedrijven in heel Europa melden tekenen van recessie. De verliezen aan slechte schulden nemen toe en bedrijven rapporteren langere gemiddelde betalingstermijnen, ondanks steeds strengere betalingsvoorwaarden. Het vermogen om de kasstroom te voorspellen is essentieel voor alle bedrijven, omdat financiële stabiliteit de basis is voor groei. Voor bedrijven betekent dit dat het belangrijker dan ooit is om de juiste klanten te kiezen.
Wil jij ervoor zorgen dat jouw klanten wel binnen de afgesproken betaaltermijn hun rekeningen voldoen? Schrijf je dan snel in voor de training Debiteurenbeheer op maandag 24 en dinsdag 25 juni a.s. in Utrecht! https://www.credit-management.nl/trainingen/debiteurenbeheer
Interesse in het rapport: https://www.intrum.com/epr2019/
#Debiteurenbeheer #CMI # Creditmanagement #Betalingsmoraal #DSO #Risk #Liquiditeit #Intrum #Incasso
Recente reacties