Creditmanager in één week – 5 dagen
De opleiding Credit Manager in één week behandelt actuele theorieën, inzichten en instrumenten die van belang zijn voor het vakgebied CreditManagement. In vijf inspirerende lesdagen biedt topdocent Raimond Honig MBA diepgaand inzicht in de stappen die je kunt zetten om de brug tussen Credit Management en de rest van de organisatie te slechten.
Maximaal 20 deelnemers
5 dagen
€ 2.495,00 excl. btw
Klaar voor de toekomst
Creditmanager in één week
Na deelname ben je futureproof en beschik je over alle kennis die nodig is om als Credit Manager een bijdrage te leveren aan het behalen van de strategische doelstellingen van jouw organisatie. Deze praktijkgerichte opleiding geeft de Credit Manager een holistisch beeld van alle facetten die op het brede vakgebied Credit Management van toepassing zijn.
Van het maken van strategische keuzes, het inrichten van een afdeling, het op een juiste wijze inrichten van processen, het meetbaar maken van de resultaten en het inzichtelijk maken van de beheerskosten. Van kredietacceptatie tot insolventie, alle facetten komen in hoofdlijn ruimschoots aan bod.
Dit vraagt van de verantwoordelijke Credit Manager andere inzichten en een andere houding. De operationele maakt plaats voor een meer strategische kijk op het organiseren van Credit Management en de bijbehorende processen.
Tijdens deze weekopleiding kijkt Credit Management expert Raimond Honig MBA vanuit zijn kennis, kunde en praktijkervaring samen met jou naar instrumenten die deze veranderprocessen beheersbaarder, effectiever en uiteindelijk dus ook kansrijker maken.
In hoeverre is het beleid van Credit Management afgestemd op de strategische doelstellingen van jouw organisatie? En op welke wijze voeg jij (met jouw team) waarde toe aan zowel jouw interne als externe klant? Als je de strategie niet op de juiste manier vertaalt naar de operatie, op welke manier verwacht je dan de doelstellingen te behalen? Naast inzicht in de diversiteit van strategieën en de wijze waarop deze operationeel vertaald kunnen worden naar jouw organisatie zal er tijdens deze eerste dag een duidelijk beeld geschetst worden van het vakgebied Credit Management en alle deelaspecten. Vanuit het ontstaan van het vakgebied word je meegenomen naar de verwachte veranderingen in de toekomst van het vakgebied.
Nadat je strategisch de juiste koers hebt ingezet is het van belang dit op de meest effectieve manier uit te voeren in de operatie. Wat voegt waarde toe en wat niet? Is de hamvraag bij het op een LEAN manier kijken naar processen in de operatie. Hoe zijn we als organisatie in staat om op de meest effectieve, efficiënte en goedkope manier de geldgoederenstroom te optimaliseren? Wat moeten we vooral wel, maar wat vooral ook niet meer doen binnen onze discipline? Tijdens deze 2e lesdag leer je alle operationele activiteiten kritisch onder de loep te nemen en krijg je inzichten aangereikt om “anders” met middelen, mankracht en informatie om te gaan. Na afloop kun je direct aan de slag om met de verkregen inzichten om besparingen door te voeren en de efficiëntie te verhogen.
In deze tijd van snelle ontwikkelingen en grote veranderingen is het goed om af en toe pas op de plaats te maken en jezelf vragen te stellen. Leiders van deze tijd nemen af en toe afstand om te kijken of het nog klopt waar ze mee bezig zijn. Of de koers nog gelijk loopt met de strategie en of er nog waarde wordt toegevoegd aan klant en organisatie. Het gaat erom dat het spel verandert en als leider moet je mee veranderen om succesvol te blijven. Op welke manier geef je leiding aan jouw team. Maar net zo belangrijk, hoe geef je leiding aan de optimalisatie van de geldstromen en financiële risico’s die daarmee gepaard gaan. Hoe geef je leiding aan de interactie met andere afdelingen, Sales bijvoorbeeld. Het lijkt de eeuwige discussie te zijn, de spanning tussen Credit Management & Sales. De eeuwige tegenwerking en het commentaar op elkaar. Wat voedt deze discussie en hoe is de paradigma-shift te realiseren die nodig is om met elkaar samen te werken in plaats van elkaar tegen te werken? Op welke wijze is de samenwerking tussen deze twee afdelingen te bevorderen? Wat moeten we daarvoor doen en wat levert dat dan op? Op welke manier worden we aanvullend aan elkaar en dragen we zorg voor een optimaal resultaat voor de organisatie?
Credit Management wordt gezien als een kostenpost. Maar is dat ook wel echt zo? De kosten die gepaard gaan met het financieren van onze klanten is in veel organisaties namelijk een onderschatte en niet nader gespecificeerde kostenpost. En waar bestaan ze uit? Via Activity Based Costing kan op dit onderdeel nauwkeurigheid en helderheid verschaft worden. Door middel van ABC worden deze kosten niet direct aan kostendragers zoals producten, diensten of klanten toegerekend, maar via een tussenschakel; de activiteiten. Door eerst de kosten per activiteit te specificeren en daarna de activiteiten aan de kostendragers toe te wijzen, ontstaat een gedetailleerd en nauwkeurig beeld over de werkelijke kosten van de kostendragers. Gaan we dus wel effectief met onze kosten om? Kosten die organisaties maken om de geldstromen te continueren. Met andere woorden, welke kosten maak je allemaal om de omzet die je gerealiseerd hebt ook daadwerkelijk op je bankrekening te ontvangen? Een ander belangrijk inzicht is wat het leveren op krediet jouw organisatie nu exact kost zodat je op een passende wijze het bewustzijn van Sales en andere medewerkers kunt aanspreken.
Nadat we inzicht hebben gekregen hoe we van kosten naar opbrengsten moeten gaan, is het noodzakelijk te bekijken welke mogelijkheden er allemaal zijn om toegevoegde waarde voor de organisatie en haar klanten te bieden. Hoe verleiden we klanten om sneller te gaan betalen? Hoe gaan we om met alle verkregen informatie? Welke rol gaat Big Data spelen in jouw organisatie? Wat zou je met Credit Marketing willen? Welke nieuwe technologieën zouden je van pas kunnen komen? Wat wordt de rol van privacy versus “Open data” systemen? Hoe ziet de Credit Managementfunctie er over 10 jaar uit?
Trainingsdata | Plaats |
Op aanvraag en enkel incompany | Incompany |
Code: | CMW |
---|---|
Prijs: | € 2.495,00 excl. BTW |
Examenkosten: | nvt |
Groepsomvang: | maximaal 20 deelnemers |
Duur: | 5 dagen |
Zij ging je al voor
‘Ik koos voor CMI vanwege de variatie in lessen en de aandacht voor de mens.’
Sakina vergeleek, voor ze zich inschreef bij CMI, andere aanbieders. ‘Ik zocht een opleiding met meer dan alleen de harde cijfers en theorie, met ook veel aandacht voor de mens.’ En dat bleek in de praktijk ook te kloppen. ‘Ik vond de lessen emotionele intelligentie, conflict hantering en verandermanagement heel waardevol. Er kwam veel zelfreflexie aan bod. Ik vind het belangrijk om daar actief mee aan de slag te gaan, alleen dan kan je stappen maken.’
Interactieve lessen
‘Raimond en Jurgen zijn fantastische docenten. Raimond heeft een hele natuurlijke manier van lesgeven en Jurgen brengt veel praktijkervaring mee. Er is veel ruimte voor dialoog en de lessen zijn interactief. Er staat niet drie uur lang iemand voor de groep te zenden. Je werkt samen met de andere studenten. Je leert van elkaar en deelt ervaringen. Het is interessant te zien hoe anderen een bepaalde case aanvliegen.’
Doen!
‘Tegen mensen die twijfelen of ze naast hun baan aan deze opleiding willen beginnen, zou ik willen zeggen: Doen! Het is prima te doen naast je baan!’
Eerst een offerte aanvragen voor je werkgever?
Veel werkgevers hebben budget beschikbaar voor scholing. Maar dan moet je inderdaad eerst een offerte laten zien. Vraag de offerte hieronder aan en hopelijk zien we je snel!
Over de trainer
Raimond Honig MBA is Chief Operating Officer bij de Masters Group BV. Daarnaast is Raimond deeltijd verbonden aan opleidings- trainings- en coachingsbureau CMI BV in Zoetermeer.
Zijn zeer praktische en kritische inslag maakt dat hij als ondernemer en als trainer/coach verfrissend en resultaatgericht werkt. Hij deed uitgebreide ervaring op in de zakelijke dienstverlening, gaf jarenlang leiding aan een consultancykantoor en is daarna het ontwikkelingspad ingeslagen. Raimond studeerde opleidingskunde en behaalde cum laude zijn mastergraad in de bedrijfskunde. Ook volgde hij nationaal en internationaal allerlei opleidingen en trainingen.
Hij schreef zelfstandig en in co-auteurschap 7 boeken. Momenteel schrijft hij in co-auteurschap aan zijn achtste boek: ‘De financial als Businesspartner’.
Raimond is gecertificeerd lid van de International Board of Certified Trainers, gecertificeerd Personal Coach (CPC), Gecertificeerd Budgetcoach, Schuldhulpverlener en NOC/NSF gecertificeerd Vechtsportleraar (KSS3).
Naast zijn werk is Raimond actief als vechtsportleraar en reist en fotografeert hij graag. Raimond is getrouwd met Bionda en de trotse vader van dochter Joy (1995) en zoon Robin (2008).
Meest gestelde vragen
Wat kost het?
Op welke locatie?
Wij werken met een vaste partner Aristo Zalen Centrum in Utrecht. Aristo ligt naast het station Lunetten en dus uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Naast het pand is er voldoende gelegenheid tot parkeren. De locatie voor maatwerk/incompany programma’s stemmen wij samen met elkaar af.